10.6 C
Athens
Τρίτη, Μάρτιος 26, 2019
Αρχική Κόσμος Ευρωπαϊκή Ένωση Colpo Grosso: η μεγάλη κινέζικη απόβαση στην Ιταλία

Colpo Grosso: η μεγάλη κινέζικη απόβαση στην Ιταλία

Alea jacta est: με την επίσημη επίσκεψη του προέδρου της Σι Ζινπίνγκ στην Ιταλία στις 22 Μαρτίου κατά τη διάρκεια της οποίας αναμένεται να υπογραφούν ανάμεσα στις δύο χώρες σημαντικές εμπορικές και οικονομικές συμφωνίες, η Κίνα κάνει κι άλλες απλωτές στη Μεσόγειο. Και η Ιταλία θα είναι η πρώτη χώρα των G7 που θα αποτελέσει προνομιακό εταίρο της Κίνας στο μεγαλεπήβολο σχέδιο εξόδου της στον κόσμο, υπό τον πολλά υποσχόμενο για τα συμφέροντά της τίτλο «ο νέος δρόμος του μεταξιού».

Η ειρωνεία είναι ότι η επίσημη επίσκεψη του Kινέζου προέδρου στην Αιώνια Πόλη θα γίνει την επομένη της πραγματοποίησης στις Βρυξέλλες συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ύπατης Εκπροσώπου, κατά το οποίο θα συζητηθούν και θα προταθούν 10 συγκεκριμένες δράσεις για τους αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων της ΕΕ, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η αυξανόμενη οικονομική και πολιτική ισχύς της Κίνας στην ευρωπαϊκή ήπειρο.

Με την επίσκεψη του προέδρου Σι Ζινπίνγκ, η ιταλική κυβέρνηση του Γκιουζέπε Κόντε προσδοκά σημαντικές κινεζικές επενδύσεις στις υποδομές της: στους σιδηροδρόμους της, στο λιμάνι της Τεργέστης και ίσως  της Βενετίας. «Με τις αναγκαίες προφυλάξεις αυτή η συνεργασία αποτελεί μια ευκαιρία για τη χώρα μας» δηλώνει ο Ιταλός πρωθυπουργός. Αλλά οι φιλοδοξίες του για τις κινέζικες μπίζνες προσθέτει έναν ακόμα μπελά στους ευρωπαίους εταίρους του, πονοκεφαλιάζοντας τόσο τον Ντόναλντ Τραμπ, που έχει κηρύξει ιερό εμπορικό πόλεμο κατά της Κίνας, όσο και την Ανγκελα Μέρκελ και τον Εμανουέλ Μακρόν. Ο τελευταίος μάλιστα δήλωσε στο  Reuters ότι «η Κίνα δεν μπορεί να σέβεται μιαν ήπειρο όταν ορισμένα κράτη-μέλη της έχουν διάπλατα ανοιχτή την πόρτα τους σ΄ αυτήν».

Απτόητη, ωστόσο η Κίνα συνεχίζει την οικονομική επέλασή της σε όλα τα σημεία του ορίζοντα, καταλαμβάνοντας στρατηγικές θέσεις στον Ινδικό Ωκεανό (Μαλαισία, Σρι Λάνκα), στην Αφρική(Τζιμπουτί), στη Βραζιλία, στη Μεσόγειο (Πειραιάς, Βαλένθια) ενώ πρόσφατα, υλοποιώντας την αγορά του τερματικού στο Zeebruges, το δεύτερο σε μέγεθος λιμάνι του Βελγίου, φτάνοντας στις ακτές του Ατλαντικού. Με τις εξαγορές σημαντικών ευρωπαϊκών λιμανιών η Κίνα βάζει σε εφαρμογή το φιλόδοξο σχέδιό της να συνδεθεί με την ευρωπαϊκή ήπειρο δημιουργώντας ένα δίκτυο θαλάσσιων  και επίγειων οδών.

Το γεγονός έχει θορυβήσει τις κυβερνήσεις των οικονομικά ισχυρών κρατών της Ευρώπης καθώς έχουν δεσμευτεί με την Κίνα για μια στρατηγική εταιρική σχέση.  Διαπιστώνουν όμως, ότι ο ανταγωνισμός απέναντί της αρχίζει να αποβαίνει σε βάρος τους. Οχι μόνο σε οικονομικό και εμπορικό επίπεδο αλλά και σε πολιτικό, καθώς γίνεται πλέον φανερή η ολοένα και αυξανόμενη αδυναμία τους να συμπράξουν πολιτικά με τις πιο αδύναμες ευρωπαϊκές οικονομίες έναντι της Χώρας του Κόκκινου Δράκου καθώς, διψώντας για επενδύσεις, αντιμετωπίζουν την Κίνα και τα κεφάλαιά της ως μάνα εξ ουρανού.

Φάνηκε αυτό όταν, για παράδειγμα, Ελλάδα και Κροατία μπλόκαραν το 2016 κοινή δήλωση της ΕΕ κατά της Κίνας για τη μη συμμόρφωσή της στην απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου για τη θάλασσα της Νότιας Κίνας. Και το ίδιο συνέβη το 2017 όταν η Ελλάδα μπλόκαρε καταδικαστική απόφαση της ΕΕ  στο Συμβούλιο Ανθρωπίνων δικαιωμάτων του ΟΗΕ για την παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Κίνα.

Ο κινεζολόγος Paul van der Putten που εργάζεται για το Ολλανδικό Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων επισημαίνει: «Φαίνεται ότι πρωταρχικός στόχος της Κίνας είναι να μειώσει την εξάρτησή της από τις ξένες χώρες και να αυξήσει την επιρροή της στον κόσμο». Και συμπληρώνει: «Το ζήτημα αυτή τη στιγμή αφορά τις πιθανές πολιτικές επιπτώσεις των κινέζικων εξαγορών. Οι κινέζικες επενδύσεις στις χώρες της Μεσογείου και της Κεντρικής Ευρώπης ενδέχεται να επηρεάσουν τις αντίστοιχες θέσεις έναντι της Κίνας».

Το πόσο σημαντική λοιπόν για τα συμφέροντά της είναι η κινέζικη απόβαση στη γειτονική Ιταλία το εξηγεί χαρακτηριστικά η ιταλική εφημερίδα Il sole 24 ore: «Η Ιταλία θα υπογράψει μια συμφωνία-πλαίσιο με την Κίνα για να πάρει μέρος στο νέο δρόμο του μεταξιού, ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων στις υποδομές, το οποίο σχεδιάστηκε από το Πεκίνο για να συνδεθεί με μια δεκάδα χωρών της Αφρικής, της Ασίας και της  Ευρώπης».

Ενόψει της συζήτησης στις Βρυξέλλες των 10 δράσεων κατά της αυξανόμενης οικονομικής και πολιτικής ισχύος της Κίνας στην Ευρώπη, ο  αντιπρόεδρος της Κομισιόν Γίρκι Κατάινεν δήλωσε: «Η ΕΕ και η Κίνα είναι στρατηγικοί οικονομικοί εταίροι αλλά και ανταγωνιστές. Η οικονομική μας σχέση μπορεί να αποβεί εξαιρετικά επωφελής και για τις δύο πλευρές εάν ο ανταγωνισμός είναι θεμιτός και οι εμπορικές και επενδυτικές σχέσεις αμοιβαίες». Το «εάν» που περιλαμβάνεται στη δήλωσή του υπογραμμίζει τους φόβους της Κομισιόν.

ροή ειδήσεων